Incorporar objetos criados com impressora 3D em atividades em salas de aula de matemática inclusivas

  • Mariana Torres Universidad Nacional de la Patagonia Austral/Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco
Palavras-chave: impressão 3d, Matemática, Tinkercad, Braile

Resumo

In the following writing you will find a didactic proposal, more precisely 3D printing and its competences in the area of ​​mathematics, the week-by-week description of the pedagogical intentions and how knowledge becomes more complex in its progress, the evaluations and the expected performances for the sequence using the Tinkercad software. The learning route for each of the eight weeks is developed, illustrating the key learning ideas to be developed, the expected performances and a brief description of the learning activities. The activities are described, the possible forms of organization of the students, where the questions that generate inquiry processes and their possible answers appear as the way of approaching the problem situation.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Aguilar, G., Torres, M. G. (2021). GeoGebra, impresión 3D y realidad aumentada. Taller presentado en el VIII Taller Internacional “Tendencias en la Educación Matemática Basada en la Investigación en alianza con la Comunidad GeoGebra Latinoamericana”, celebrado del 17 al 20 noviembre de 2021. Libro de Resúmenes, pág. 12-13. https://www.fcfm.buap.mx/TEMBI/files/LibroResumenes_y_Programa-TEMBI8.pdf

Beltrán Pellicer, P.; Rodríguez Jaso, C. (2017). Modelado e impresión en 3D en la enseñanza de las matemáticas: un estudio exploratorio. ReiDoCrea, 6: 16 - 28. http://hdl.handle.net/10481/44193 . ISSN: 2254-5883.

Cobeñas, P.; Grimaldi, V. (2018) Construyendo una educación inclusiva II. Aportes para repensar la enseñanza en escuelas para todos. Asociación Azul.

Educación básica primaria. Ministerio de Educación Nacional Viceministerio de Educación Preescolar, Básica y Media. (2013). Secuencias Didácticas en Matemáticas. Bogotá D.C. – Colombia. ISBN: 978-958-691-546-5 https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles329722_archivo_pdf_matematicas_primaria.pdf

Gonzalez-Gomez, J., Valero-Gómez, A., Prieto-Moreno, A., Abderrahim, M. (2012). A New Open Source 3D-Printable Mobile Robotic Platform for Education. In: Rückert, U., Joaquin, S., Felix, W. (eds) Advances in Autonomous Mini Robots. (pp. 49-62). Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-27482-4_8

Jones, R., Haufe, P., Sells, E., Iravani, P., Olliver, V., Palmer, C., & Bowyer, A. (2011). RepRap – the replicating rapid prototyper. Robotica, 29(1), 177-191. https://doi.org/10.1017/S026357471000069X

Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología. (2019). Educación inclusiva: fundamentos y prácticas para la inclusión. 1ª ed. CABA. ISBN: 978-987-47076-5-9. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/educacion_inclusiva_fundamentos_y_practicas_para_la_inclusion_0.pdf

Secretaria de Evaluación educativa. Ministerio de educación, cultura, ciencia y tecnología. Presidencia de la nación. Autoevaluación aprender. (2019). Educación inclusiva. ISBN: 978-987-784-176-3. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/educacion_inclusiva.pdf

Publicado
2023-08-31
Como Citar
Torres, M. (2023). Incorporar objetos criados com impressora 3D em atividades em salas de aula de matemática inclusivas. UNIÓN - REVISTA IBEROAMERICANA DE EDUCACIÓN MATEMÁTICA, 19(68). Obtido de https://union.fespm.es/index.php/UNION/article/view/1487
##plugins.generic.dates.received## 2023-04-10
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-08-19
##plugins.generic.dates.published## 2023-08-31